Skip to content
  • Categories
  • Recent
  • Users
Skins
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Collapse
Free Minds Forum Icon
  1. Home
  2. General Issues / Questions
  3. Introduce Yourself
  4. my story

my story

Scheduled Pinned Locked Moved Introduce Yourself
26 Posts 10 Posters 697 Views
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • B Offline
    B Offline
    Bender
    wrote on last edited by

Vrede.

Abdelilah

Salaam Abdelilah,

heb even je vorige stukje even geknipt aders worden het te grote blokken tekst.

We zijn het voor een groot gedeelte met elkaar eens en ik ben ook voorstander om de meeste woorden te vertalen maar van sommige woorden moet men afblijven, vooral woorden die cruciaal zijn en die nog niet duidelijk voor ons zijn. Ik neem als voorbeeld sahr ramadan. Durf jij dat te vertalen? Ik in ieder geval niet, en toch zijn veel mensen zo zeker van hun zelf dat ze het vertalen naar hun denkbeelden. Zo zijn er nog tig gevallen die naar mijn mening beter onvertaald kunnen blijven. Tenzij je er zo zeker van bent dat je niet bang bent om er ook verantwoording voor af te leggen.

Misschien is moslim synoniem aan vredestichter maar in mijn oren klinkt het niet correct. Ik denk toch dat de traditionele vertaling beter is, dus iets in de zin als ?iemand die zich onderwerpt?, dat klinkt in mijn oren veel beter als ik de verzen pak waarin dit woord voorkomt.

Over de vertaling van Allah neig ik er ook aan om het te vertalen als De God maar er zijn ook enkele verzen waarin het een beetje raar klinkt, of ik lees het vers niet goed dat kan natuurlijk ook. Overigens las ik net dat er hier iemand het vertaald als De Wet. Dit is dus wat ik bedoel met dat men moet oppassen met woorden te vertalen, overigens het kan zomaar zijn dat hij gelijk heeft.

Natuurlijk zal recitaat niet helemaal correct zijn. Mijn bezwaar dat koran geen lectuur kan zijn, is o.a. die vers die ik eerder aanhaalde, maar ook bijvoorbeeld een vers als 122 daarin staat vrij vertaald het volgende ?Voorwaar wij hebben het als een Arabische koran geopenbaard??. Alleen als je gelooft dat de Koran als een geschreven boek met blaadjes en letters is geopenbaard kan je het dus vertalen als lectuur. Overigens wordt in 122 het woordje ?anzalnahu? gebruikt, ik ben er nog niet uit wat dit betekend. Als het openbaring betekent, wat is dan de juiste definitie van ?wahi? als in 5310. En als nazala ?nederzenden? betekent hoe moeten we dan verzen als 122 opvatten. Voor dit moment zijn dit lastige vragen voor mij, enige oplossing voorlopig is dat sommige verzen als een gelijkenis opgevat dienen te worden 37 en we dus onderscheid moeten maken welke woorden als een beeldspraak worden gebruikt en welke niet. Kortom we hebben nog een hoop om uit te zoeken, maar we hebben insjaAllah nog een lang leven om dit te doen. Dus zeggen we Rabbi zidni 3ilmi.

Heb je trouwens De Koran vertaling van Kramers? Ik vind die persoonlijk de beste Nederlandse vertaling die er is, het is oud Nederlands maar hij probeert in ieder geval net als ons om de ware betekenis van de woorden te achterhalen, hij gebruikt ook geen haakjes om iets te zetten wat er niet staat. Als je die niet hebt dan kan ik je die aanraden.

1 Reply Last reply
    0
    • B Offline
      B Offline
      Bender
      wrote on last edited by

salaam Pakistani Assassin, smmirza and Ozi Kristi-lee

thank you for the welcome

1 Reply Last reply
      0
      • W Offline
        W Offline
        Wilson
        wrote on last edited by

Vrede.

Ik ben, na een maand verlof deze week terug beginnen werken. Dus ik zal in de week niet meer zo vaak op het forum zijn om uitgebreid te antwoorden.

Salaam Abdelilah,

heb even je vorige stukje even geknipt aders worden het te grote blokken tekst.

Gelukkig. Daar kan ik me nu echt eens aan ergeren . Wanneer een lange post wordt gequote bij een antwoord. Simpelweg Reply klikken in plaats van Quote , zoals je hierboven hebt gedaan.

We zijn het voor een groot gedeelte met elkaar eens en ik ben ook voorstander om de meeste woorden te vertalen maar van sommige woorden moet men afblijven, vooral woorden die cruciaal zijn en die nog niet duidelijk voor ons zijn.

Wanneer een woord niet duidelijk is voor me, ben ik de laatste om er zo maar een betekenis voor te verzinnen. Want zoals je al zei, we zullen ooit verantwoording moeten afleggen. Daar ben ik mij terdege van bewust.

Maar dat is net de achterliggende reden waarom ik zo'n "problematisch" woord niet meer onvertaald gebruik in m'n spreektaal. Deze woorden zijn vaak ingeburgerd en hun betekenis staat mijlenver af van hoe ze in de openbaringstekst worden gebruikt (moslim, Islam, hadj, Ramadan, enz.) Door ze als eigennamen te gebruiken in een andere taal geef je de originele betekenis op, in ruil voor deze onjuiste betekenis die het woord heeft verkregen, of je dit nu wil of niet.

The ones who listen to what is being said, and then follow the best of it.
        These are the ones whom the god has guided, and these are the ones who possess intelligence. (391

And follow the best of what has been sent down to you from your lord? (3955)

Dit is een vrij algemene stelling, maar de essentie blijft dezelfde. Het enige dat we uiteindelijk kunnen doen is tot een zo best mogelijk begrip komen, tot we een beter inzicht krijgen. Dit verkrijgen we door te lezen en ons te verdiepen in de tekst, gebruikmakend van allerlei hulpbronnen. En jezelf er voortdurend van te vergewissen dat je geen externe richtlijnen volgt, noch je eigen denkbeelden. En zolang je niet hardnekkig en onvoorwaardelijk vasthoudt aan je huidige begrip van het woord, wanneer het ooit begint te wankelen, bega je volgens mij geen fout.

Ik neem als voorbeeld sahr ramadan. Durf jij dat te vertalen? Ik in ieder geval niet, en toch zijn veel mensen zo zeker van hun zelf dat ze het vertalen naar hun denkbeelden. Zo zijn er nog tig gevallen die naar mijn mening beter onvertaald kunnen blijven. Tenzij je er zo zeker van bent dat je niet bang bent om er ook verantwoording voor af te leggen.

shahru ramadan = gloeiende volle maan.
        Zie Blind Dating VS Perfect Timing.

Misschien is moslim synoniem aan vredestichter maar in mijn oren klinkt het niet correct. Ik denk toch dat de traditionele vertaling beter is, dus iets in de zin als ?iemand die zich onderwerpt?, dat klinkt in mijn oren veel beter als ik de verzen pak waarin dit woord voorkomt.

Als je alle voorbeelden van de wortel S-L-M in overweging neemt, merk je dat VREDE de rode draad is die doorheen al deze voorbeelden loopt. Terwijl "onderwerping" in de meeste voorbeelden nergens op slaat.

Over de vertaling van Allah neig ik er ook aan om het te vertalen als De God maar er zijn ook enkele verzen waarin het een beetje raar klinkt, of ik lees het vers niet goed dat kan natuurlijk ook. Overigens las ik net dat er hier iemand het vertaald als De Wet. Dit is dus wat ik bedoel met dat men moet oppassen met woorden te vertalen, overigens het kan zomaar zijn dat hij gelijk heeft.

In tegenstelling tot de auteur van het artikel in de bovenvermelde link, bracht deze persoon geen enkel bewijs voor zijn "vertaling".

Natuurlijk zal recitaat niet helemaal correct zijn. Mijn bezwaar dat koran geen lectuur kan zijn, is o.a. die vers die ik eerder aanhaalde,

Het eerste wat me toen al opviel is de symboliek van het hele hoofdstuk, waar de jinn/fantasie?n/verbeelding aan het woord worden gelaten. Misschien ligt het antwoord daarin zoals jij ook reeds opmerkte. Of het antwoord is veel simpeler en net zoals het boek dat neergezonden werd, luistert de verbeelding naar deze lectuur en zijn we aan het mierenneuken. In ieder geval is dit stof tot nadenken. Goede observatie!

maar ook bijvoorbeeld een vers als 122 daarin staat vrij vertaald het volgende ?Voorwaar wij hebben het als een Arabische koran geopenbaard??. Alleen als je gelooft dat de Koran als een geschreven boek met blaadjes en letters is geopenbaard kan je het dus vertalen als lectuur. Overigens wordt in 122 het woordje ?anzalnahu? gebruikt, ik ben er nog niet uit wat dit betekend. Als het openbaring betekent, wat is dan de juiste definitie van ?wahi? als in 5310. En als nazala ?nederzenden? betekent hoe moeten we dan verzen als 122 opvatten.
        Voor dit moment zijn dit lastige vragen voor mij, enige oplossing voorlopig is dat sommige verzen als een gelijkenis opgevat dienen te worden 37 en we dus onderscheid moeten maken welke woorden als een beeldspraak worden gebruikt en welke niet.

Nu je toch 37 aanhaalt huwa allathee anzala 3alayka alkitaab
        Dat lectuur onmogelijk de juiste vertaling van 'koran' kan zijn, omdat de 'koran' werd neergezonden is geen geldig argument. Daar in bovenstaand teken ook het boek zou zijn neergezonden. Waarschijnlijk ligt het antwoord hierop in dat er misschien wel over het hele proces van de openbaring met beeldspraak wordt gesproken, omdat wij zo'n ongewone gebeurtenis niet kunnen vatten. Of is dit gewoon een uitdrukking. Of werd het boek bij de god door middel van inspiratie neergezonden op de profeet.

Heb je trouwens De Koran vertaling van Kramers? Ik vind die persoonlijk de beste Nederlandse vertaling die er is, het is oud Nederlands maar hij probeert in ieder geval net als ons om de ware betekenis van de woorden te achterhalen, hij gebruikt ook geen haakjes om iets te zetten wat er niet staat. Als je die niet hebt dan kan ik je die aanraden.

Ik vind zowel de vertaling van Kramers als Leemhuis de beste Nederlandse vertalingen die er zijn. Maar daar ik nog nooit een Nederlandse vertaling heb uitgelezen kan ik hier niet echt meer over zeggen. Ik vind het in het Nederlands heel moeilijk lezen. Het leest vrij droog. In het Engels en nog meer in het Arabisch leest het heerlijk weg. Maar daar ik het Arabisch niet machtig genoeg ben, lees ik het tezamen met de Free-Minds vertaling of een andere Engelse vertaling.

Maar bedankt voor de aanbeveling. Ik zal als de god het wil, Kramers nog eens openslaan. Al is het maar om te kijken naar zijn keuze voor bepaalde woorden.

Abdelilah

1 Reply Last reply
        0
        • B Offline
          B Offline
          Bender
          wrote on last edited by

The ones who listen to what is being said, and then follow the best of it.
          These are the ones whom the god has guided, and these are the ones who possess intelligence. (391

And follow the best of what has been sent down to you from your lord? (3955)

Dit is een vrij algemene stelling, maar de essentie blijft dezelfde. Het enige dat we uiteindelijk kunnen doen is tot een zo best mogelijk begrip komen, tot we een beter inzicht krijgen. Dit verkrijgen we door te lezen en ons te verdiepen in de tekst, gebruikmakend van allerlei hulpbronnen. En jezelf er voortdurend van te vergewissen dat je geen externe richtlijnen volgt, noch je eigen denkbeelden. En zolang je niet hardnekkig en onvoorwaardelijk vasthoudt aan je huidige begrip van het woord, wanneer het ooit begint te wankelen, bega je volgens mij geen fout.

Salaam,

Dank voor de verzen en ik heb aan jouw commentaar niets toe te voegen. Helemaal mee eens.

shahru ramadan = gloeiende volle maan.
          Zie Blind Dating VS Perfect Timing.

Ik had heel veel van die discussie gelezen. Maar ik moet zeggen dat ik alles behalve overtuigd ben door deze nieuwe theorie.
          Ik vast ook liever 10 dagen dan 30 en ik zou erg blij zijn als ik ayman gelijk kon geven maar ik moet eerlijk tegenover mezelf blijven en dat wat daar beweerd word, rammelt naar mijn mening. Dus voor mij zit er geen vastenperiode in van 10 dagen in en betekent sahru ramadan ook geen gloeiende volle maan. Ik weet nog niet precies hoe ik het moet vertalen, hoeveel dagen we moeten vasten en wanneer precies de vastenperiode is, maar ik kan wel veel van de aannames die gedaan werden in die discussie onderuit halen. Dat is voor mij reden om die theorie niet te volgen. Uiteraard kan ik het verkeerd hebben en heb ik niet goed begrepen van wat er allemaal werd beweerd maar met de kennis die ik nu heb is het voor mij niet meer dan een leuke theorie.
          We moeten blijven handelen zoals in de verzen die je eerder aangaf (3918/55) en niet wat het makkelijkste voor ons is, of puur en alleen om gelijk te krijgen.

Als je alle voorbeelden van de wortel S-L-M in overweging neemt, merk je dat VREDE de rode draad is die doorheen al deze voorbeelden loopt. Terwijl "onderwerping" in de meeste voorbeelden nergens op slaat.

Ik heb nou precies het tegenovergestelde
          Het wortelwoord is een goede indicatie van wat een woord kan betekenen maar er zijn veel woorden die je kunt afleiden van een zelfde wortelwoord die een totaal andere betekenis hebben. Aslam, islam, salaam, moslim hebben verschillende betekenissen. Ik doelde dus alleen op het woord moslim en niet op de andere afgeleide woorden van de wortel s-l-m.

Om de discussie helemaal ingewikkeld te maken, jou definitie van vrede is misschien niet hetzelfde als die van mij en mijn definitie van onderwerping is misschien niet hetzelfde is als die van jou. Misschien bedoelen we wel hetzelfde alleen met andere bewoording )

Nu je toch 37 aanhaalt huwa allathee anzala 3alayka alkitaab
          Dat lectuur onmogelijk de juiste vertaling van 'koran' kan zijn, omdat de 'koran' werd neergezonden is geen geldig argument. Daar in bovenstaand teken ook het boek zou zijn neergezonden. Waarschijnlijk ligt het antwoord hierop in dat er misschien wel over het hele proces van de openbaring met beeldspraak wordt gesproken, omdat wij zo'n ongewone gebeurtenis niet kunnen vatten. Of is dit gewoon een uitdrukking. Of werd het boek bij de god door middel van inspiratie neergezonden op de profeet.

Naar mijn mening klopt alleen je laatste zin en is Al-Kitaab dat nedergezonden is door Allah niet iets wat tastbaar is en dus niet iets met blaadjes en inkt. Eigenlijk weet ik het bijna 100% zeker. Lees deze vers eens 279 Ik begrijp de vers nog niet goed maar het is duidelijk dat datgene wat men schrijft met zijn handen NIET Al-Kitaab is dat nedergezonden is door Allah zoals dat in 37 staat.

Succes met je werk. En bedankt voor deze discussie.

ps volgens mij is het niet helemaal netjes om in het Nederlands te spreken hier.

1 Reply Last reply
          0
          • W Offline
            W Offline
            Wilson
            wrote on last edited by

Vrede.

ps volgens mij is het niet helemaal netjes om in het Nederlands te spreken hier.

Ik ben al posts tegengekomen in het Duits, Frans, Noors als ik me niet vergis, en enkele Aziatische talen. En ik vond het toen persoonlijk helemaal niet ongepast. Eerder leuk, dat taalgenoten elkaar hier aantroffen. Het is wat anders als we nu eens andere threads gingen hijacken ;D. Het is jouw thread.

But since this is your story... if I remember correctly I read that you don't understand Arabic but you are a Moroccan. May I assume then that you are an Amazigh (Berber)?

Abdelilah

1 Reply Last reply
            0
            • B Offline
              B Offline
              Bender
              wrote on last edited by

Vrede.

But since this is your story... if I remember correctly I read that you don't understand Arabic but you are a Moroccan. May I assume then that you are an Amazigh (Berber)?

salaam brother,

Yes you are right )

1 Reply Last reply
              0
              • S Offline
                S Offline
                smmirza
                wrote on last edited by

welcome brother and may you find what you are looking for

1 Reply Last reply
                0
                • B Offline
                  B Offline
                  Bender
                  wrote on last edited by

welcome brother and may you find what you are looking for

salaam brother,

thank you )
                  may Allah increase us all in knowledge and lead us all to the siraat al mustakiem
                  and that we may voodoo falsehood (I just wanted to use the voodoo smiley, it's very funny, and I still hadn't got a chance to use it ;D )

1 Reply Last reply
                  0
                  • E Offline
                    E Offline
                    Ervin
                    wrote on last edited by

Peace Bender and welcome to the community.

1 Reply Last reply
                    0
                    • B Offline
                      B Offline
                      Bender
                      wrote on last edited by

Peace Bender and welcome to the community.

Salaam Ervin,

thank you ) and from reading your story welcome back as Ervin group
                      interesting history you have, but don?t despair brother
                      7570 (Pickthall) Save him who repenteth and believeth and doth righteous work; as for such, Allah will change their evil deeds to good deeds. Allah is ever Forgiving, Merciful.

I can't talk for others but I have also done much what God forbade in the past, but Alhamdullilah Allah is The Forgiver, The One who changes our evil deeds in good deeds if we "repenteth and believeth and doth righteous work".

1 Reply Last reply
                      0
                      Reply
                      • Reply as topic
                      Log in to reply
                      • Oldest to Newest
                      • Newest to Oldest
                      • Most Votes

• Login

• Don't have an account? Register

• Login or register to search.
                      • First post