Swedish Quranists
-
Ja. Malmk?ping, S?dermanland. Man 32 ?r.
Fridens
-
Du har Zulf p? detta forum. Han ?r den enda aktiva svensk jag k?nner just nu.
Fridens
-
Jag skulle nog inte titulera mig som Koranist och knappt "Muslim" heller f?r den delen. Muslim f?r att jag ?r M - uslem inf?r Gud.
Fast jag accepterar helt klart Koranen som Guds ord och hadithb?cker som folk f?ljer ?r mestadels bara massa trams. Guds budord ?r inte speciellt sv?ra att begripa och resten av "boken" ?r mest moralkakor.
Dock skulle jag kalla Koranen l?ngt ifr?n icke-f?rvr?ngd ?ven om sj?lva skriften ?r or?rd ?r tolkningen helt k?ppr?tt ?t helvete. Tack vare Gud ?r jag mycket klokare dock och har l?st mycket av felen i tolkningen ?ven om jag har l?ngt kvar innan allt fallit p? plats. De gr?vsta av fel ?r l?sta tycker jag.
Fridens
-
N?, jag titulerar mig inte heller n?got s?nt d?r. Jag ?r faktiskt innerligt tr?tt p? allt vad religion heter... dvs n?r man s?tter namn p? olika religioner och sekter. Jag ?r ocks? tr?tt p? kampen om religi?sa titlar, om att ?terta en titel eller namn. Jag kanske ?r opraktisk och inte lever i verkligheten, men jag v?grar alla slags titlar f?r mig sj?lv, f?r de kommer aldrig att g?ra mig r?ttvisa. B?ttre d? att bara kalla sig m?nniska, och sedan ber?tta om sina synvinklar som man har f?r tillf?llet.
Ju mer jag unders?ker koranens text, desto mer framst?r v?rldsreligionen Islam, tillsammans med alla andra religioner, som egoistiska och hj?rnd?da hobbyverksamheter. Urs?kta mina grova ord, men n?r folk medvetet undviker att ifr?gas?tta en sak, s? ?r det i praktiken samma som hj?rnd?d... eller i alla fall avsaknad av tankeverksamhet. Religi?sa m?nniskor framst?r f?r mig mer och mer som lika materiella och ytliga som de som bara sysslar med prylar och kroppar. Religion ?r bara en annan typ av hobby och verklighetsflykt. Till?ggas skall ju givetvis dock ocks? att det finns massor med underbara m?nniskor som ?r inne i religionerna, och faktum ?r ju ocks? att alla har en resa att g?ra, en resa i sig sj?lv, fram?t och upp?t. Ingen ?r perfekt... och det ?r de m?nniskor som krampaktigt insisterar p? att de har r?tt och de andra fel, som har avskyr. Jag avskyr de som splittrar m?nskligheten. Detta ?r arrogans. Arrogans m?ste tv?ttas bort. Vi har alla arrogans i oss till olika grad och inom olika omr?den, men det g?r att tv?tta bort, men d? beh?ver vi hj?lp fr?n Den Ende Hj?lparen.
Dessutom tycker jag det ?r s? oerh?rt f?nigt att folk inte fattar att anledningen till att miljoner m?nniskor i ett land till h?r en viss religion, medan miljoner i ett annat land tillh?r en annan religion, har just med den geografiska platsen de f?ddes p? att g?ra. Dessutom g?r religion i arv i familjer. ?nd? ?r alla, oberoende av religion, ?vertygade om att just deras religion ?r den r?tta. Hur kan detta vara s?? Ingen av dem har ju valt religion (bortsett fr?n de f? som konverterar). Jag har st?tt p? folk som inte ens vill erk?nna den geografiska aspekten i det som best?mmer vilken religion man tillh?r. M?rkligt. Folk t?nker verkligen inte. De bara gissar och hittar p? sagor. M?nniskan upph?r aldrig att f?rv?na mig.
Fridens gott folk.